Ota Pavel - Śmierć pięknych saren (audiobook)



Robiąc niedawno porządek w starych gazetach trafiłam na recenzję jednej z książek Oty Pavla, w której recenzent zachwycał się najsłynniejszym utworem wyżej wymienionego czeskiego pisarza twierdząc, że to najbardziej antydepresyjna książka świata. Kupuje ją ponoć w ilościach hurtowych i rozdaje znajomym z różnych okazji. Uważa, że to książka, która potrafi zarazić radością czytania, dlatego też poleca ją tym, którzy za czytaniem nie przepadają.
Niemal natychmiast odpaliłam audiobooka.

"Śmierć pięknych saren" to zbiór autobiograficznych opowiadań, spisanych jako forma terapii po zdiagnozowaniu u autora zaburzeń psychicznych. Pavel wspomina swoje lata dzieciństwa i młodości, szczególny nacisk kładąc na postać ojca, handlarza sprzętem gospodarstwa domowego, wiecznie usiłującego zrobić interes życia.

Opowiadania nacechowane są często groteskowym humorem ale także melancholią, tęsknotą za minionymi latami.

Nie ujęła mnie ta proza. Owszem, bardzo miło się ją słuchało ale to absolutnie nie jest ten rodzaj literatury, który porusza ukryte struny w mym sercu. Nie polecałabym tej książki osobom nie lubiącym czytać. Nie uważam, że to najbardziej antydepresyjna proza świata. Wręcz przeciwnie, pozostawiła mnie z uczuciem smutku i przykrą refleksją, że to nie jest świat dla dobrych i poczciwych ludzi.

Moja ocena: 3,5/6

autor: Ota Pavel
tytuł: Śmierć pięknych saren 
wydawnictwo: Zakład Wydawnictw i Nagrań Polskiego Związku Niewidomych 
czyta: Ryszard Nadrowski 



1 komentarz:

  1. Czytałam kilka lat temu, mnie właśnie naprawdę ujęła, ale też nie rozumiem, czemu to miałaby być "najbardziej antydepresyjna książka świata"...

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2009-2017 Zacisze Literackie , Blogger